Фізкультпаузи

13:34, Автор Наталія Саражинська, Нет комментарий

Фізкультпаузи в першому класі на уроках з використанням шкільних нетбуків
Вчитель на уроці, зазвичай, визначає цей час самостійно і проводить їх для попередження втомлюваності учнів. До фізкультпауз включені дихальні вправи, вправи для попередження втоми очей та розслаблення м`язів навколо очей, вправи для верхніх кінцівок, загальні вправи. Один комплекс вправ або одна рухавка може виконуватись упродовж 2—3-х днів, доки учні не вивчають лічилочку. Але під час роботи з нетбуками, в залежності від виконуваних вправ, слід додавати ще спеціальні вправи: якщо на уроці інтенсивно використовується демонстраційний матеріал, то не менше ніж двічі на уроці виконати вправи для попередження втоми очей, якщо діти почали роботу з маніпуляторами, клавіатурою, не забувати додавати до звичної рухавки вправи для кистів рук або повністю для верхніх кінцівок.
Дихальні вправи
1.    Учні піднімаються навшпиньки – руки вгору, вдих, опускаються на ступні, руки через сторони опускають вниз – видих під коментування та демонстрацію вчительки6
Понюхай квітку, здмухни пір`їнку; понюхай гілку, задуй свічку.
2.    Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
3.    В. п. – стати рівно, руки вниз. 1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
4.    Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.

Вправи для попередження втоми очей та розслаблення м`язів навколо очей
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті погляд – прямо, відвернувшись від екрана монітора. Ні в якому випадку не використовуєте вправи, що демонструються на екрані. Стрибаючий на екрані м`ячик не знімає навантаження на зір, а навпаки - збільшує його. Вправи для попередження втоми очей та розслаблення м`язів повинні проводитись без споглядання будь-яких зображень на моніторі!
1.  Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
2.  Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3.  В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки. Колові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.
4.  Упродовж 3-5 сек. дивитись обома очима на палець витягнутої вперед правої руки. Прикрити ліве око. Дивитися правим оком 3-5 сек. Повторити 3-5 разів, прикриваючи по черзі то ліве, то праве око.
5.  Горизонтальні рухи очей: направо-наліво.
6.  Рух очними яблуками вертикально вгору-вниз.
7.  Колові рухи. Підняти очі догори, зробити ними кругові рухи за годинниковою стрілкою, потім проти годинникової стрілки.
8.  Заплющіть очі якомога міцніше і відчуйте, як напружуються м’язи очей. Затримайтеся так на три секунди, потім різко розплющіть очі. Така різка зміна змушує очі розслабитися і особливо підходить для закінчення зарядки для очей.
9.  «Темне розслаблення». Покладіть на заплющені очі теплі долоні, пальці схрестіть на чолі. Розслабтеся і постарайтеся досягти глибокого темного кольору.
10.  Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд вгору. Аналогічно в протилежному напрямку.
11. Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставте палець і подивіться на нього - очі легко "з'єднаються".
12. Часте моргання очима.
13. Робота око "на відстань". Підійдіть до вікна, уважно подивіться на близьку, добре видиму деталь: гілку дерева, що росте за вікном, або на подряпини на склі. Потім направте погляд удалину, намагаючись побачити максимально віддалені предмети.Кожну вправу слід повторювати не менше 6 разів у кожному напрямку.
14. Руки на пояс, повернути голову вправо, подивитись на лікоть правої руки; повернути голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки, повернутися у вихідне положення.
15. Руки вперед, подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору (вдих), стежити очима за рухом рук, не піднімаючи голови, руки опустити (видих).
Вправи можна поєднувати в комплекси, наприклад:
Комплекс 1
1.Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні.
Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.
2. Закрити очі на рахунок «раз-два», відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».
3. Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.
Комплекс 2
1. Швидко кліпати очима протягом 15 с.
2. Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок _раз-чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять-вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3. Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 с.
Комплекс 3
1. Заплющити очі, не жмуритися, рухати очними яблуками по колу.
2. Очима малювати латинську літеру «V»: подивитися вгору вліво, вниз, угору вправо, вниз.
3.Сильно зажмуритися, розплющити очі.
4. Заплющивши очі трьома пальцями промасажуйте очні яблука.
5. Подимитися прямо перед собою.
6. Приблизно 30 с. швидко моргати, потім стільки ж дивитися, не моргаючи.
Комплекс 4
1. Подивитись вправо, не повертаючи голови, і зафіксувати погляд на кілька секунд, потім ліворуч на кілька секунд і подивитися праворуч. Підняти очі вгору на кілька секунд і опустити їх вниз, розслабивши м'язи очей, подивитися прямо. Повторити 4-5 разів.
2. Подивитись кілька секунд на кінчик пальця, віддаленого на 30 см від очей, потім перевести погляд вдалечінь і затримати погляд на 3-5 сек. Вправу повторити 4-6 разів.
3. Закрити очі на 5-10 сек, розслабивши очні м'язи, і відкрити їх на 5-10 сек. Повторити 4-5 разів.
4. Виконати декілька кругових рухів очима (по 4-5 рухів) в одну й іншу сторону.
5. Покліпати кілька разів очима, не напружуючи очні м'язи.
Віршовані вправи для очей
1. Очі щільно ми закрили – 
це один, два, три, чотири. 
Потім ширше розкриваєм, 
Вдалині щось роглядаєм. 
І поки ми розглядали 
До шести порахували. 
Щоб очі наші відпочили, 
Робим це разів чотири. 
2. Очі швидко обертаєм, 
Головою не хитаєм. 
Вліво раз, два, три, чотири. 
Вправо стільки ж повторили. 
По колу очі обертаєм 
І все навколо розглядаєм. 
Раз коло, два і три, чотири. 
Щільніше очі ми закрили. 
На п’ять і шість їх потримали 
І потім знову закружляли. 
3. Раз, два, три! 
Очі догори! 
На чотири та й на п’ять 
Будем міцно їх стулять. 
Знову очі догори 
Ми рахуєм раз, два, три!
4. Очі щоб відпочивали 
Дивимось ми вліво – вправо. 
Потім блимаєм очима. 
І знову ними вправо - вліво. 
5. Раз, два. 
Рівно голова! 
Три, чотири, п’ять 
Будем очі затулять. 
Шість, сім 
Знов відкрили 
І на вісім затулили. 
Міцно, міцно потримали. 
І все знову починали. 
П’ять разів так повторили, 
За нетбуки знову сіли.

Вправи для розминки верхніх кінцівок
1.  Ми творили, ми трудились, (стискання пальців рук)
Наші пальчики втомились,
А щоб гарно набирати,
Треба пальці розім'яти.
Раз, два, три, чотири, п'ять  (струшування кистями рук)
Будем знову працювати.
Відпочивши дружно, враз (колові рухи кистями рук)
Приступив до праці клас.

2. Якщо сядемо красиво, (кругові рухи кистями рук)
Намалюємо на диво
Гарно, рівно і красиво.
Раз, два, три, чотири, п'ять (стиснути руки у кулачки)
Починаєм набирать(імітаційні рухи пальцями, що показують швидке набирання тексту)
Руки зовні розверніть, (розворот кистей рук долонями догори)
Руки вгору потягніть, (руки вгору)
Нетбук зручно покладіть
І красиво наберіть.

3.— Де ваші долоні? (Діти показують руки, складають в кулачки.)
          — Тут-тут-тут!
А в долонях пальчики живуть. (Розкривають кулачки і показують пальчики в русі.)
Працювали пальчики — не лінувалися:
Набирали, друкували, малювали, (Імітують швидкий набір на клавіатурі 10 пальцями,  малювання стілусом)
Працювали, працювали — зупинилися.
А потім, а потім, а потім -  стомилися, (Повільно опускають руки на парту.)

4. Руки в сторону, в кулачок.
Розгинай – і на бочок.
По колінах вдарим нижче, нижче, нижче.
Руки вгору піднімемо вище, вище, вище.

5.          
З`єднати пальці в замок перед собою і виконати 10 кругових рухів в зап’ястях в один бік, потім в інший.

6.  «Ліхтарики».  Варіант 1.  Вихідне положення: Розташувати долоні перед собою, випрямити їх та розсунути пальці. Стискати та розтискати пальці на двох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами.  Ліхтарики засвітилися! Ліхтарики потухли! (стиснути пальці). Тримати руки з розведеними пальцями та стиснутими до 10 сек. Вправу виконувати декілька разів.


Варіант 2 (ускладнений).
По черзі стискати та розтискати пальці рук на рахунок "раз- два".
На "раз": пальці правої руки випрямлені, пальці лівої руки сжаті.
На "два": пальці лівої руки випрямлені, пальці правої руки зжаті.
Спочатку виконувати вправу повільно, потім прискорювати темп. Вправу спочатку можна виконувати на рахунок, а потім рядками, що промовляються ритмічно, супроводжуючи рухи:
Вже стемніло на дворі,
Засвітились ліхтарі.
Хай ліхтарики горять,
             Підуть дітлахи гулять.


7.  Витягнути руки перед собою, вигинаючи кисті рук пальцями догори. Потримати 10 сек. Повторити двічі. Потім зігнути пальці в суглобах. Тримати 10 сек.
 

8. Вказівним і великим пальцями однієї руки візьміть один з пальців іншої руки. Зробіть колові рухи кожного пальця по 5 разів за годинниковою стрілкою та проти. Потім плавно потягніть кожен палець і тримайте так 2-3 сек.
 

9. Складіть долоні перед собою. Потім опустіть кисті рук вниз долонями разом, доки не відчується напруга. Тримайте 5-8 сек. З цього положення штовхніть одну долоню іншою, доки не відчуєте напруги. Тримайте так 5-8 сек.
10.Завести руки за спину і з`єднати їх в замок. Одночасно робимо нахили вліво та тягнемо лівою рукою праву руку вліво. Витримуємо це розтягнення 10-12 сек. Розтягнення повторити і вправо.
 
11. З`єднати пальці  в замок, потім випрямити перед собою руки, долонями зовні. Тягнемо руки як можна високо, тримаємо 10 сек. Повторити тричі.
 
12. З`єднати пальці  в замок, потім витягнути руки над головою, долонями зовні. Обхватити правою долонею ліву і потягнути ліву руку в сторону. Розтягуємо ліву руку, зовнішню сторону тулуба й плече. Тримаємо 10 сек. Повторити в інший бік.
 
13. З`єднати пальці  в замок на потилиці, розвести лікті в сторони, щоб вони були на одній лінії з тулубом. Тепер спробуємо звести лопатки разом, відчути напругу в верхній частині спини. Потримати 4-5 сек, розслабитись. Повторити кілька разів.
 
14.  «Квасимо капусту»
Руками імітуємо відповідні рухи:
- Ми капусту шаткували! (двічі) - прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.
- Солі в неї ми поклали! (двічі) - пальці зібрані "щіпкою", "солимо капусту".
- Ми капусту м’яли, дерли! (двічі) - енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли!  (двічі) - пальці однієї руки стиснуті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.

15.  «Миємо руки»
Узяли духмяне мило, (ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.)
Добре руки з ним помили.
Полетіли від води 
Бризки з рук туди-сюди. (пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.)
Рушничок я свій беру, (енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.)
Швидко ручки обітру.

16.  «Напечемо млинців»  Варіант 1.
На сметані, на яйці (По черзі торкатися поверхні столу тильною стороною кисті руки і долонею.)
Тісто зробим на млинці.
Напече нам мама їх
Гаряченьких та смачних.
Варіант 2.
а) ліва рука торкається столу долонею, права рука – тильною стороною;
б) змінюємо позиції. Тепер ліва рука торкається столу тильною стороною, права рука торкається столу долонею. Вправу можна виконувати на рахунок "раз-два", або супроводжуючи рухи віршами (див. 1 варіант).

17. «Місимо тісто» Руками імітуємо вимішування тіста.
Тісто узяли у мами, (дуже енергійно стискаємо та розжимаємо руки в кулачки (одночасно і по черзі).
Його жужмили і м’яли,
Пирогів напечемо (руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги)
Із сметаною з’їмо!

18. «Кулька».  Вихідна позиція.  Пальці обох рук зібрані пучкою і стикаються кінчиками. "Надуваємо кульку": придати пальцям таке положення, яке буває, коли руки тримають м’ячик або кульку. "Кулька лопнула": пальці повертаються у вихідну позицію.
Пружну кульку я надую,
Мотузочок зав’яжу.
Ну а потім її здую,
Всім цей фокус покажу.

19.  «Їжачок».  Вихідна позиція. Поставити долоні під кутом одна до однієї. Розташувати пальці однієї руки між пальцями іншої. По черзі підіймати та опускати по 1прямому пальчику на кожній руці.
Як ти носиш, їжачок,
Так багато колючок?

20. «Човен». Вихідна позиція. Обидві долоні поставлені на ребро і з’єднані "ківшиком", великі пальці притиснуті до долонь.
По річці плине човен,
Він дітлахами повен.
Пальчикова гімнастика: Човен

21. «Пароплав».  Вихідна позиція. Обидві долоні з’єднані "ківшиком", усі пальці, крім великих спрямовані у бік "від себе", а великі пальці підняті уверх та з’єднані – це "труба".
Пароплав пливе по річці,
Дим з труби, немов із пічки.
Пальчикова гімнастика: Пароплав

22. «Річка та рибка»  Річка – хвилястий, плавний рух розслаблених кистей рук.
Рибка. Вихідна позиція.  Випрямлені долоні притиснуті одна до одної. Пальці спрямовані в бік "від себе". Повертати зімкнуті долоні управо та уліво, імітуючи рухи риби хвостом.
Хвостиком б’є наша рибка маленька,
В річці живе ця манюня гарненька.

23. «Дерева». Вихідна позиція.  Розташувати кисті рук перед собою, долонями до себе. Пальці розведені в сторони та напружені. Після виконання вправи струсити кисті рук.
Вітер залетів у гай.
Ти дерева не гойдай, (Качати руками з боку у бік)
Дуже гілки не клони,
Щоб не тріснули вони! (Качати руками униз – уверх, не згибаючи пальців)
Пальчикова гімнастика: Дерева
24. «Птах п’є воду».  Вихідна позиція.  Пальці зложити пучкою – це "дзьоб". Не відриваючи лікоть від столу, "дзьобом" торкнутися столу. Далі – імітувати рухи птаха: узяти "воду", підняти "голову", поклацати "дзьобом".
Птах дістався до криниці,
Хоче випити водиці.
Пальчикова гімнастика: Птах п’є воду
25. «Птах летить» Вихідна позиція.  Руки розташувати перед собою (долонями до себе). Великі пальці сплести – це "голова" птаха. Решта пальців – "крила". Помахати ними.
В небі пташечка летіла,
На галявину присіла. (Помахати "крилами")
Посиділа, відпочила, 
Й до гніздечка полетіла. (Притиснути долоні до себе)
Пальчикова гімнастика: Птах летить
26. «Квітка». Вихідна позиція. Долоні підняті угору, пальці створюють "пуп’янок", основи кистей притиснуті одна до другої. Квітка "розпускається": розводимо одночасно пальці рук у боки, а потім зводимо пальці разом.
Вранці сонечко зійшло, розпустилась квітка.
А увечері закриє пелюсточки швидко.
Пальчикова гімнастика: Квітка
27. «Донечка». При виконанні вправи руки розташовані на столі. Почергова зміна положень на рахунок "раз – два". "Раз": ліва рука - кулачок, права рука – долонька. "Два": ліва рука – долонька, права рука – кулачок. Повторити декілька разів.
Кулачок, долонька є у мами донька,
Ось долонька, кулачок, 
Ходить донька у садок.

28. «Стілець» Варіант 1. Вихідна позиція. Ліву долоню поставити вертикально, пальці уверх – це "спинка" стільця. До неї приставити кулачок правої руки – це "сидіння".
Нумо, дітки, молодці, посідаймо на стільці.
Небагато треба вміння –
Зробим спинку і сидіння.
Варіант 2 (ускладнений). Змінювати положення рук почергово на рахунок "раз-два".
"Раз": ліва рука - "спинка", права рука - "сидіння".
"Два": права рука - "спинка", ліва рука – "сидіння".
Пальчикова гімнастика: Стілець
29. «Стіл». Варіант 1. Вихідна позиція. Ліву руку стиснути у кулак – це "ніжка" столу. Зверху накрити "ніжку" випрямленою долонею правої руки – це кришка "столу".
Кулачок це буде ніжка,
А долонька буде кришка.
Поміняли ручки враз, 
Буде інший стіл у нас.
Варіант 2.
На рахунок "раз-два" по черзі змінювати положення рук.
Пальчикова гімнастика: Стол
30.  «Ворота» Вихідна позиція. Долоні поставити на ребро, пальцями один до одного – "ворота зачинені". Пальці випрямлені та напружені.
Ми ворота зачинили, 
В дім нікого не пустили. («Ворота» відчиняються та зачиняються.)
Вихідна позиція: як на початку вправи.
Потім розвернути долоні паралельно одна до однієї, пальці спрямовані від себе. Повернутися у вихідну позицію.
А коли відчиним їх, 
Друзів впустимо своїх.
Пальчикова гімнастика: Ворота варіант 1
Пальчикова гімнастика: Ворота варінт 2 
31. «Замок». Вихідна позиція. Долоні притиснуті одна до одної. Пальці переплести. 
Далі рухами імітувати слова віршика:
Замок на двері тут висить. (Швидко з’єднувати пальці в замок та роз’єднувати).
Хто б зміг його нам відчинить?
- Потягнули! (Пальці зчеплені, потягнули пальці, не розчіплюючи їх).
- Покрутили! (Посовати зчепленими пальцями від себе до себе).
- Постукали! (Пальці залишаються у замку, постукати основами долоней одна об одну).
- Й відчинили! (Розчепити пальці).
Пальчикова гімнастика: Замок
32.  «Зайчик». Варіант 1. Вихідна позиція. Вказівний та середній пальці витягнути уверх, мізинець та безіменний притиснути до долоні великим пальцем. Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5-10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім – обома руками одночасно.
На зеленому лужку, 
Плигав зайчик в кожушку.
Пальчикова гімнастика: Зайчик

Пальчикова гімнастика: Зайчик варіант 2
Варіант 2.  Вихідна позиція (дивися варіант 1). Згибати та розгинати вказівний та середній пальці (униз-уверх) на рахунок "раз-два".
Варіант 3.  Вихідна позиція. Ліва рука – "зайчик". Права рука – випрямлена долоня накриває зверху "зайчика" - це "сосна". Потім змінюємо положення рук. Права рука – "зайчик", ліва рука – "сосна". Змінювати положення рук 3-4 рази.
Раптом дощ пішов з дощем, 
Заховався під кущем.

Варіант 4. 
Вихідна позиція. Вказівний та середній пальці підняті угору. Великий пальчик стукає по безіменному та мізинцю.
Зайцю барабан дали, 
Він застукав: "Раз-два-три"!
Пальчикова гімнастика: Зайчик варіант 3 

33. «Коза». Вихідна позиція. Вказівний палець та мізинець випрямити. Середній та безіменний – притиснути великим пальцем до долоні. Спочатку вправу виконувати кожною рукою по черзі.
На галявині в лісу. 
Дід Трохим пасе козу.
Потім можна виконувати вправу обома руками, імітуючи козла та козу.
Йде коза у хлів мерщій, 
А козел - назустріч їй.
Пальчикова гімнастика: Коза 
34. «Місток». Великий та вказівний пальці лівої руки випрямити, розташувати паралельно один до одного та з’єднати з великим та вказівним пальцями правої руки. Решту пальців (середній, безіменний та мізинець) випрямити, притиснути один до одного та утримувати в такому положенні.

З дідом ми через ставок 
Зробимо для всіх місток.
Кожен хай сміливо йде, 
В воду він не упаде!
Пальчикова гімнастика: Місток 

35. «Равлик». Вихідна позиція.  Вказівний, середній та безіменний пальці притиснуті до долоні. Великий палець та мізинець випрямляються, а потім ховаються. Виконувати вправу спочатку однією рукою по черзі, потім обома руками одночасно. Можна зобразити, як равлик повзе по столу.
Равлик повагом повзе, 
Хатку на собі везе.
Пальчикова гімнастика: Равлик

36. «Бджілка». Вихідна позиція.  Випрямити вказівний палець, решту пальців прижати до долоні великим пальцем. Крутити великим пальцем.
Бджілка, бджілка, покружляй, 
З квіток меду позбирай!
Пальчикова гімнастика: Бджілка

37.  «Жабка». Вказівний палець та мізинець підняти угору та тримати напівзігнутими.  Середній та безіменний притиснути до долоні великим пальцем.
Скаче жабка у траві 
І скрекоче: "Ква-кве-кві!"
Пальчикова гімнастика: Жабка 

38. «Ножиці». Вихідна позиція. Великий, безіменний палець та мізинець притиснути до долоні. Вказівний та середній пальці витягнути вперед. Вони то розходяться, то сходяться, імітуючи рухи ножиців. Долонь розташована паралельно столу. Спочатку вправу виконувати повільно, поступово темп прискорити. Стежити, щоб пальці були прямі.

Швачка в дім до нас прийшла,
Мені ножиці дала,
Я тканини і папір 
Ріжу, ріжу до сих пір.
Пальчикова гімнастика: Ножиці

39.  «Каблучка». З’єднати великий та вказівний пальці разом у кільце. Решту пальців випрямити, підняти уверх, та притиснути один до одного. Утримувати у такому положенні до рахунку 5 - 10. Виконувати вправу кожною рукою по черзі, потім обома руками одночасно.
Подивись на мою ручку 
І побачиш там каблучку.
Пальчикова гімнастика: Каблучка

40. «Окуляри». Вихідна позиція. Зробити обома руками кільця. Піднести до очей, імітуючи окуляри.
Краще бачити хотів (хотіла), 
Окуляри я надів (наділа).
Пальчикова гімнастика: Окуляри 

41. «Дружні пальчики» Варіант 1.  Вихідна позиція. Пальці однієї руки випрямити, притиснути один до одного та утримувати напружені пальці до рахунку 10. Виконувати спочатку кожною рукою по черзі, а потім обома руками одночасно. Після вправи – стряхнути кисті рук.
Пальчики живуть в сім’ї, 
це помічники мої.
Пальчикова гімнастика: Дружні пальчики
Варіант 2Цю вправу можна попередити невеличким оповіданням про те, яку назву має кожний палець: великий, вказівний, середній, безіменний та мізинець.
Вихідна позиція.  Усі п’ять пальців витягнуті та розведені в боки – пальчики "посварилися". Потім усі пальці притиснуті один до одного – "помирилися". Чергувати ці дві позиції, супроводжуючи словами:
Посварились, - та одразу 
Помирилися і разом!
Пальчикова гімнастика: Дружні пальчики варіант 2


Загальні вправи
1. Руки за голову ставимо сміло (руки за головою, повороти тулуба)
І повертаємось вправо та  вліво, вправо та вліво
Двічі наліво, двічі направо,
Зробимо чітко, діти, цю вправу.
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
Вже стомилися ми трішки, (ходьба на місці)
Вийдем, дітки, на доріжку.
Наші ручки: раз, два, три. поплескали
Наші ніжки: раз, два, три. потупотіли
Ось голівонька стомилась, (нахили голови в сторони)
Вліво-вправо нахилилась:
Раз, два, три.             
Будем пальчики стискати (стискання пальців рук)
Будем знову працювати.
2.  Щось не хочеться сидіти, (встати і вийти з-за парти)
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз, потягування
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки. (Ходьба на місці)
Вище руки підніміть підняти руки, (прогнути спину назад)
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз. оплескати у долоні)
За роботу - все гаразд.
3.  Фізкультвправи - у пошані, (встати і вийти з-за парт)
Ми їх дуже любимо,
За хвилинку відпочинем
І працювати будемо.
Раз, два - руки вище, вище голова, (підняти руки вгору)
Три, чотири - руки тихо опустили.
П'ять, шість, сім - стати тихо всім.
Хто зуміє присідати присідання
І ногам роботу дати?
4. Раз - піднялись, два - присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто ж втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,(колові рухи руками)
Руки вгору, як вітряк.
Раз - встав весь клас.
Два, три - свою парту ти протри. імітація протирання парти
Чотири, п'ять - на місце тихо сядь, сісти за парти
5. Всі піднесли руки - раз! (потягування)
На носках стоїть весь клас.
Два - присіли, руки вниз, (присідання)
На сусіда подивись. (повороти головою вправо-вліво)
Раз! — І вгору. (потягування)
Два! - І вниз. (присідання)
На сусіда подивись.
Будем дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз! - Піднялись.
Два! - Присіли.
Хай мужніє наше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
6.  Раз, два! Час вставати, (встати і вийти з-за парт)
Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо, (присідання)
Швидко втому проганяймо.
П'ять, шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись. (Нахили тулуба вперед-назад,вправо-вліво)
Зайчик сонячний до нас (стрибки на місці)
Завітав у світлий клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.
7. Наші ручки: раз, два, три! (плескання в долоні)
Наші ніжки: раз, два, три! (притупування ногами)
На носок, на каблучок, (виконання руху " ковирялочки" обома ногами по черзі)
Руку вліво, руку вправо: (підняти ліву руку вгору-вліво долонею назовні; аналогічний рух правою рукою)
Ми танцюєм козачок (руки зігнуті до плечей, тулуб напівнахилений вперед, притупування ногами)
Раз - присядем, два - присядем, (присідання)
Гарний настрій - добре всім. (піднятись на носки)
Покружляли, повертілись (покружляти на місці)
Й тихо всі за парти сіли.

8. Хто ж там, хто вже так втомився
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати, (вийти з-за парт)
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо спить, (очі закриті долонями)
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало (відкрити очі і підняти голови)
І проміння всім послало. (піднятися на носки, руки піднести вгору, розвести у сторони)

Тематичні рухавки
9.  «Гори Карпати»
Раз-два — піднімається гора,
Три, чотири — це круті гірські схили,
П'ять, шість — це орли дивний танець завели,
Сім, вісім — це смерічки похилилися до річки,
Дев'ять, десять — це вода з водоспаду витіка.

10. «Буратіно»
Буратіно потягнувся,
Раз — нагнувся, два — нагнувся,
Руки в сторону розвів —
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.

11. «Зайченята»
Сірі зайчики маленькі,
Вушка є у них довгенькі,
В лісі грались, веселились, —
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись
Й до роботи знову взялись.

12. «Ходить білочка по лісі»
Ходить білочка по лісі, —( Діти ходять по класу)
По високому, густому, ( простягають руки вгору, слідкують поглядом за руками)
По зеленому, рясному. (розводять руки в сторони)
В неї стежечок багато: (відводять руку у загадану сторону, слідкують поглядом)
По землі і по деревах.
Справа стежечка — до зірки, (простягають руки праворуч, слідкують поглядом).
Зліва стежечка — до шишки,
Ззаду стежка — до горішка.

13. «На зеленій галявині»
На зеленій галявині, іти ходять по колу)
Де рясна трава,
Дзюркотить криниченька,
Чиста, лісова.
До води схиляються (Нахили тулуба вперед, руки витягнуті вперед слідкують поглядом за витягнутими пальцями.)
Квіти запашні.
Камінці поблискують
В темній глибині.
Ми збирали ягоди, (присідають, імітують збирання  ягід, слідкують за рукою)
Забрели сюди.
Відпочити в затишку.
Сіли край води.
Ходять в лісі шелести, (Ходьба.)
дзюркотить вода —
Це казки криниченька
нам розповіда.

14. «Ми теж умієм так»
Подивись скоріш, котра година, (Дивляться вперед, вгору, ведуть пальцем зліва направо і навпаки, нахиляються у вказаний бік.)
Тік-так, тік-так, тік-так.
Наліво — раз, направо — раз!
Ми теж умієм так!
Щоб стати схожим на орла
І полетіть ось так!
Розправив півень два крила(Піднімають праву руку в сторону, потім ліву, махають ними.)
Ми теж умієм так!
Іде ведмідь, шумить в кущах,
Спускається униз.
На двох ногах, на двох руках,— (Нахиляються та імітують рухи ведмедя.)
Ми теж умієм так.

15. Раз, два - всі пірнають (присісти)
Три чотири - виринають (встати)
П'ять, шість - на воді (помахати руками)
Кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім - що є сили (імітація плавання)
Всі до берега приплили.
Дев'ять, десять - розгорнулись,
Обсушились, потягнулись (потягнутися)
І розбіглись хто куди. (сісти за парти)

16. Трава - низенька-низенька, (присісти)
Дерева - високі-високі. (потягнутися)
Вітер дерева колише, гойдає, (нахили тулуба)
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад,
То вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами)
А учні тихенько за парти сідають
та нетбук вивчають.

17.Ось іде до нас весна.
Все навколо ожива:
Підсніжники прокидаються, (потягнутися)
Проліски посміхаються, (посміхнутися)
Пташки прилітають,( махають руками, як крилами)
Діти вибігають, (біг на місці)
На луках стрибають. (стрибки)

18. Ми лісочком йшли, (ходьба на місці)
Грибочок знайшли,
Нагнулись, підняли, (нахиляння тулуба вперед)
У кошик поклали
І далі пішли. (ходьба на місці)
Ми лісочком йшли,
Малинку знайшли.
Дотягнулись, зірвали, (потягування)
У кошик поклали
І далі пішли. (ходьба на місці)
Ми лісочком йшли,
Горішок знайшли,
Потягнулись, дістали(потягування)
У кошик поклали
І далі пішли . (ходьба на місці)

19. Із куща ліщини білка (руки вгору із поворотом кистей)
Нахилила дітям гілку, (нахили вліво, вправо піднятих догори рук)
З'їжте, любі, смакоти, (імітація піднесення горіхів до рота)
Щоб скоріше підрости.( руки вгору, потягування на носочках)
На тобі, окатий синку, (масаж очного яблука вказівним пальцем)
Три і два даю в торбинку. (натискання вказівним пальцем на очне яблуко)
Їх одразу не гризи, (повороти голови вліво і вправо)
Спершу скільки всіх скажи, (піднімання і опускання плечей, руки на поясі)

20. Ягіл, ягіл, ягілочка,
Ягілова дочка. (прискорена ходьба на півпальцях)
Устала ранесенько,
Вмивалася білесенько, (імітація вмивання)
Голівоньку чесала,
Стьожки надівала, (погладжування голови від чола до потилиці)
Квіточки позбирала,
Віночок заплітала.( присідання і вставання, руки на поясі)
На вулицю вийшла,
Як зіронька зійшла. (перекочування етапів ніг з пальців на п'яти)
Взялася попід боки,
Показала скоки. (стрибки на місці)

21.  Ми - берізки і кленці.
В нас тоненькі стовбурці. (встати)
Ми в стрункі стаєм рядки,
Виправляєм гілочки. (руки вперед, в сторони)
Ледь зіп'ялись з корінців(потягування)
Дістаємо промінців.
Ми стискаєм їх вогонь    
В зелені своїх долонь. (вправи для рук)
Хилять свіжі вітерці (нахили тулуба)
Вліво-вправо стовбурці.
Ще й верхівки кожен ряд (нахили шиї)
Нахиля вперед-назад.

22. Раз, два - дерева. (встати)
Три, чотири  (вийшли звірі, ходьба на місці)
Пять, шість - пада лист. (нагнутися)
Сім, вісім - птахи в лісі. (помахи руками, як крилами)
Дев'ять, десять - це сунички (підняти руки і голови догори)
Підняли червоні личка.

23. Підняли віти, потягнулися до сонечка дерева. (потягування)
Подув вітер – (нахили тулуба з піднятими догори руками)
А поїзд наш поїхав далі  (колові рухи руками, зігнутими у ліктях)
чух-чух-чух.

24. Виринай-но, рибко, близько, (колові рухи кистями рук)
Розсипай-но срібні бризки, (стиснути руки у кулачки)
Щоб зловив я карася, (імітація рухів впіймання руками рибки)
Карася, як порося. (руки широко в сторони)

25. Сірий зайчик сів і жде, (присідання)
Спритно вушками пряде. (приклавши кисті до вух, то розгинають, то згинають їх)
Зимно зайчику стояти,
Треба трішки пострибати. (стрибки)
Скік-скік, скік-скік.
Треба трішки пострибати,
Пострибавши, відпочити
І нетбук швиденько вчити. (сісти за парти)

26. Вийшов в поле боровик (вийти з-за парт)
Та й узявся в боки, (взяти в боки)
Бо він бачити не звик (розвести руками)
Обрії широкі.
Покрутився на нозі, (покрутитися на одній нозі)
Реготом залився,
Танцюристу-конику (нахиляння вперед)
В пояс уклонився.
Довго зайчика ганяв, (біг на місці)
Виспавсь на пісочку,
Коли вечір вже настав -
Викупавсь в струмочку. (імітація рухів при плаванні)

27. Ой, гоп, чики, чики. (встати з-за парт)
В мене нові черевики. (руками показати на черевики, нахиляючи тулуб вперед)
Підківками цвьок, цвьок, цвьок(притупування)
А ніжками скок, скок, скок! (стрибки)

28. Прилетіли журавлі (помахати руками, як крилами)
І великі, і малі. (руки вгору, руки вниз)
Сіли собі на ріллі, (присісти)
Заспівали: "Тра-ра-рі". (встати)
Де журавка ходила  (ходьба з високим підніманням стегна)
Там пшениця родила,
Де журавель походив -
Там ячмінь уродив.

29. На подвір'ї біля школи (імітація кидання м'яча)
Петрик м'ячик кинув Олі.
Одне одному кидали,
Діти грались і співали.
Раптом м'ячик швидко зник, (руки в сторони, імітація зникнення м'яча)
I ніхто знайти не зміг.

30. Столярики-молодці
Тешуть столики й стільці.
Пилочками чики-чики,
Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки, чик-тук-туки,
В нас до праці здібні руки. (рухи довільні)

31. Виростем великими  (стрибки на пальцях ніг, руки вгору)
Яблук нарвемо. (імітація рухів зривання яблук обома руками)
В кошики великі (розвести руки в сторони,)
Ми їх складемо. (присісти, імітація складання яблук)

32. Раз! Два! Три! Чотири! П'ять! (встати і вийти з-за парт)
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору, (потягування)
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки, (стрибки)
Як зайчата, - скоки-скоки!
Десять, дев'ять, вісім, сім!
Час за парти нам усім.

33. Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли. (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились, (нахиляння тулуба вперед, імітація)
Із струмочка гарно вмились. (умивання)
П'ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли. (затупотіти)
Дев'ять, десять - відпочили
І за парти дружно сіли.

34. Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки, (стрибки)
Як сороки-білобоки,
Стрибу-стрибу, скоки-скоки! (стрибки)
Пані горді і неквапні, (ходьба на місці)
По болоту ходять чаплі,
А над ними комарі
Політали угорі. (помахи руками, як крилами)
Жабенята пострибали: (стрибки)
Ква-ква-ква, ква-ква-ква! -
Щоб спочила голова.

35. Встало вранці ясне сонце, (потягування)
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати, (присідання)
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати, (танцювальні рухи)
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі.

36. Довгоносий чорногуз
У болотечку загруз. (присісти)
Будем його рятувати,
За хвостика витягати (імітація витягання чорногуза)
Щоб не плакав чорногуз,
Що в болотечку загруз.
Раз, два, три, чотири, п'ять, (стрибки)
Будем ніжки обмивать. (імітація обмивання ніжок)
Хай летить собі на волю (помахи руками, як крилами)
І шукає кращу долю.
Ми йому допомагали (ходьба на місці)
І в той час відпочивали.
А тепер нам час сідати,
Будем далі працювати.

37. Сірий котик міцно спав, (імітація дії)
Навіть пісню не співав.
Та, нарешті, пробудився (вправи для шиї)
І довкола обдивився.
Став смачненько потягатись (потягування)
І чистенько умиватись. (масаж дрібних м'язів обличчя)
Порозчісував він вуса
Довгі-довгі, русі-русі.
Зуби й кігті нагострив (вправи для кистей рук)
Й до комірчини побрів. (ходьба на місці)
Буде мишку полювати
І добро оберігати.
Ми, як котик, відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.

38. Хмарка сонечко закрила, (закрити обличчя руками)
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм, (присідання)
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата, (стрибки)
Політаєм, як пташата, (помахи руками, як крилами)
Потанцюємо ще трішки, (танцювальні рухи)
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.

39.Йшов по лісу їжачок(ходьба на місці)
В нього шубка з голочок.
Ніс багато грушечок, (нахиляння тулуба в сторони)
Аж болів йому бочок.
Раз, два, три, чотири, п'ять! (стрибки)
Зупинився спочивать.
Піклувався їжачок (вправи для кистей рук)
Про маленьких діточок,
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих і колючих.
Десять, дев'ять, вісім, сім! (стрибки)
Грушечки ці ніс він їм.

40. Сірі гуси прилетіли, (помахи руками, як крилами)
На галяві тихо сіли. (присісти)
Посиділи, посиділи,
Потім встали, (встати)
Побігали, (біг на місці)
Пострибали, (стрибки)
Пір'ячко зронили
І далі полетіли . (рухи руками, як крилами)

41. Дід у полечко ходив. (ходьба на місці)
Раз ходив, два ходив, три ходив.
В полі ріпку посадив(нахиляння тулуба вперед-назад)
Раз садив, два садив, три садив.
А тоді сидів, чекав,(присідання)
Вже й мороз його лякав, (стрибки)
Вже і дощик накрапав,
Вже і сонечко пекло  (помахати руками перед обличчям)
Вгору ріпку потягло. (потягування)

42. «Квіти»
Раз-два-три, (присіли, імітують нерозкриті голівки квіточок)
Виросли квіточки! (повільно підносять руки вгору і розкривають долоні з розімкнутими пальцями, імітуючи квіти.)
До сонця потягнулися високо, (Тягнуться на пальчиках, дивляться вгору.)
Стало їм приємно і тепло!
Вітерець пролітав, (учень-«вітерець»пролітає серед дітей.)
Гілочками похитав.
Вліво похитнулись —
Низько пригнулись. (Нахилили тулуб вліво, вправо, вперед.)
Вправо похитнулись.
Вітерець, тікай! Вітерець тікає.
Квіточки не ламай!
Нехай вони цвітуть, ростуть, Дітям радість несуть!

43.«Прогулянка в лісі»
Діти лісом гуляли, (Діти ходять по кімнаті.)
За природою спостерігали.
Вгору на сонце — (Дивляться на сонце.)
подивились, промінчиками зігрілись.
Метелики літали, (Імітують метелика.)
Крильцями махали.
Дружно плеснімо: раз, (Плещуть в долоні.)
два, три, чотири, п'ять.
Треба нам букет зібрать(Присідають, імітують букет в руках.)
Раз присіли, два присіли,
В руках дзвоники дзвонили.
Вправо дзвін: (Нахилили тулуб вліво, вправо з «букетом»).
Дінь-дінь!
Вліво дзвін:
Дінь-дінь!
На ніс сіла бджола. (Показують пальцями і слідкують поглядом, як бджола летить і сідає на ніс.)

44. «Зозуля»
Облітала я лісок вздовж, ушир і навкосок. (Махають руками в сторони, вперед, навкоси.)
Відпочила в холодку,
на кленовому листку.
І росинок з тирличу (Імітують пиття води.)
напилася досхочу.
Діти йшли через лісок — (Ходьба по кімнаті.)
подала їм голосок.
Налічила їм літа: двадцять, (Піднімаються на носки, руки вгору, дивляться на них.)
тридцять, аж до ста.,
Щоб ні горя, ні біди,
щоб росли як із води.

45. «На морі»
Хвилі бавляться та б'ються, (Роблять хвильові рухи руками перед собою зліва направо і навпаки.)
Наче неслухи-хлоп'ята.,
I стрибають, і сміються:
Вітер їм лоскоче п'яти. (Стрибають.)
Вгору, вниз і знову вгору (Руки вниз — вгору, очима слідкують за рухами.)
Підганяє дужий вітер.
Розгойдав він ціле море — (Розводять руки в сторони, усміхаються.)
Як же хвилям не радіти!

46. «Кленові листочки»
Осінь, осінь . Лист жовтіє,
3 неба часом дощик сіє(Пальцем показують рух дощика.)
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
Діти ті листки збирають, (Руки в сторони, присідають, імітують збирання листочків.)
У книжки їх закладають.
Наче човники, рікою
їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті,
Червонясті, золотисті. (Кружляють.)

47.  Станьмо діти рівненько. (вийти з-за парт)
Отак! Отак!
Вклонімося низенько. (нахиляння тулуба вперед)
Отак! Отак!
Далі руки отак в боки,
Веселенько підем в скоки! (стрибки)
Отак усі стриб! стриб!
А ніжками диб! диб!
Вгору ручки піднімай (вправа для нормалізації дихання)
І всі разом присідай!
Станьмо знов рівненько!
Усмінімося гарненько!

48. Раз - підняти руки вгору,
Два - нагнутися додолу. (нахиляння тулуба вперед, торкаючись руками підлоги)
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири - прямо стати,
Будем знову починати.
Руки - в боки, (нахиляння тулуба вперед-назад, вправо- вліво)
Нахились вперед,
Нахились назад
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири  (стрибки на місці)
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.

49. Забавлялись зайченята (встати, підняти руки вгору, потягнутися)
Виглядаючи маму і тата. (руки на пояс, повороти вліво, вправо)
Ось так – лапку до лапки (поплескати в долоні)
Ось так – шапку до шапки (руки до голови, вгору)
Ось так – вусом потрусим (похитати головою)
Так, так, так! (пострибати)

50. Добридень, добридень,
Добридень, - скажу.
Як ранок настане – до школи біжу.
Тут – очі, тут вішка, плече і рука,
Тут – носик, тут ротик, а тут є п’ята.

Вправи для розвитку синхронної дії правої і лівої півкулі
1. "Вухо-ніс". Лівою рукою беремося за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо, тобто ліве. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, поміняйте положення рук "з точністю до навпаки".
2. "Дзеркальне малювання". Покладіть на стіл чистий аркуш паперу, візьміть по олівця. Малюйте одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери. При виконанні цієї вправи ви повинні відчути розслаблення очей і рук, тому що при одночасній роботі обох півкуль покращується ефективність роботи всього мозку.
3. "Перстень". По черзі і дуже швидко перебираємо пальці рук, поєднуючи в кільце з великим пальцем вказівний, середній, безіменний, мізинець. Спочатку можна кожною рукою окремо, потім одночасно двома руками
4. «Руки-ноги» Лівою рукою діставати до правої п`яточки і навпаки.